آسانسور و پله برقی

شامل تهیه و تامین و نصب آسانسور و پله برقی در انواع و کاربرد های مختلف

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و صنعت، استفاده از بسیاری وسایل راحت و آسان شده است. آسانسور و پله برقی، دو مورد از این امکانات و تجهیزاتی هستند که استفاده از وسایل را آسان کرده اند. در ادامه با ما همراه باشید تا تمام اطلاعات مفیدی که در مورد این دو تجهیزات، وجود دارد را بدانیم و با این دو وسیله، بیشتر با هم آشنا شویم.

آسانسور

آسانسور، یک بالابر الکتریکی و دارای اتاقی فلزی می‌باشد که تعدادی دکمه در آن قرار دارد و با فشرده شدن هر کدام از آن دکمه‌ها، از طبقه‌ای به طبقه‌ی دیگر جابه‌جا می‌شود. در ساختمان‌های بیش از 3 طبقه، وجود این بالابرها، بسیار ضروری است، زیرا بودن آن‌ها برای تمام افراد به خصوص برای افراد مسن، ناتوان و معلول، راحتی را فراهم کرده است. در بین تمام این بالابرها، عموما ویژگی‌های مشترک از جمله داشتن کابین، حرکت عمودی و توقف در سطوح متفاوت مشترک است. ولی انواع این نوع بالابرها، در نحوه‌ی اعمال نیروی محرکه به کابین گوناگون هستند و با یکدیگر فرق دارند. مدل‌های آن‌ها، شامل سه دسته‌ی کششی، هیدرولیک و وینچی می‌باشند که با هر کدام از این موارد مختصر آشنا می‌شویم.

آسانسور کششی یا کابلی: عموما یک موتور الکتریکی در قسمت بالای چاه آسانسورها وجود دارد. نیروی محرکه‌ی مدل کششی، از این موتور تامین می‌شود. مکان نصب این موتورها نیز در موتورخانه می‌باشد.

آسانسور هیدرولیکی: مدل‌های هیدرولیکی، بیشترین کاربردی که دارند، برای ساختمان‌های 5 تا 6 طبقه می‌باشند. این نوع بالابرهای هیدرولیکی مزیت‌های بسیاری دارند و بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود. این مزایا و خصوصیات شامل حرکت نرم در استارت اولیه، استهلاک و خرابی بسیار کم، راحتی و سهولت در تعمیر، وجود مدل‌های زیبا و شیشه ای، سازه‌ی سبک، عدم نیاز به موتورخانه، ایجاد انواع باربر و سنگین و همین طور دقیق بودن تراز آن‌ها در طبقات می‌باشد.

آسانسورهای وینچی یا برقی: اساس کار این مدل، با استفاده از زنجیر یا طناب است که نیروی رانشی به آن وارد شده و باعث حرکت آن‌ها می‌شود. از کاربردهای مدل وینچی، می‌توان به فروشگاه‌های بزرگ، ساختمان‌های چندطبقه و… اشاره کرد.

بعد از آشنایی با این آسانسورها و انواع آن، اکنون به توضیح مختصری در مورد پله‌برقی و انواع آن می‌پردازیم. پله‌برقی، همان راه پله می‌باشد که به صورت متحرک درآمده است و برای حمل ‌و نقل افراد از بالا به پائین و برعکس در یک ‌فاصله‌ی کوتاه، به کار می‌رود. از کاربردهای اصلی این نوع راه پله‌های برقی در مراکز خرید، فرودگاه‌ها و مراکز حمل‌ و نقل، مراکز تجاری، هتل‌ها و ساختمان‌های عمومی می‌توان نام برد. ظرفیت پله‌برقی‌ها برای جابه‌جایی و حمل افراد، بالا می‌باشد. فضای نصب پله برقی‌ها مانند همان فضای راه پله‌ها می‌باشد. از این نوع راه پله‌های برقی برای فضای باز نیز استفاده می‌کنند. پله-برقی‌ها بر اساس کاربری، به چند دسته‌ی گوناگون تقسیم می‌شود. البته باید در انتخاب پله برقی‌ها دقت بسیار داشت، زیرا بعد از نصب کردن، قابلیت تغییر کردن را ندارند. انواع پله‌برقی‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

پله ‌برقی‌ تجاری: همان طور که از اسم این نوع پله برقی‌ها مشخص است، در مکان‌هایی که از 12 ساعت کمتر فعالیت دارند و حجم رفت و آمد در آن فضاها به طور یکنواخت و متعادل باشد، مانند فروشگاه‌های بزرگ، مراکز تجاری و هتل‌هایی که بیش از یک طبقه لابی دارند، از پله‌برقی‌های تجاری استفاده می‌کنند.

پله‌برقی‌های‌ نیمه تجاری: در مکان‌هایی که حجم رفت و آمد تقریبا زیاد است و توسط عموم استفاده می-شود، از این نوع پله‌برقی استفاده می‌کنند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به پل‌های عابر پیاده، ایستگاه‌های دورافتاده، بخش‌هایی از ساختمان‌های عمومی، اشاره کرد.

پله‌برقی‌های غیرتجاری: در مکان‌ها و فضاهایی که غیر تجاری هستند و رفت و آمد و ترافیک در تمام ساعت‌های شبانه روز در آن اماکن بسیار زیاد است، از پله‌برقی‌های غیر تجاری استفاده می‌کنند. این مکان‌ها شامل ایستگاه‌هـای قطار، ایستگاه‌هـای مترو، پایانه‌های بسیار بزرگ می‌باشد. این مدل پله برقی-ها، با توجه به حجم سنگین رفت و آمد روی آن‌ها، از سنگین ترین و گران ترین نوع پله برقی ها است.

نصب و راه اندازی آسانسور و پله برقی نیازمند دانش و تخصص می‌باشد.
گروه ساختمانی و بازرگانی آگا، آماده انجام تمام خدمات نصب و نگهداری انواع آسانسور ها و پله های برقی می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با ما در تماس باشید.

پروژه ها

پروژه های گروه آگا در زمینه طراحی، نظارت و اجرا

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره

با ما تماس بگیرید